| dc.contributor.author | همایی نژاد, محمد رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سعیدی مستقیم, محمدحسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب, فرنود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-04-20T17:04:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-07-11T17:04:52Z | |
| dc.date.available | 1402-04-20T17:04:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-07-11T17:04:52Z | |
| dc.date.issued | 2022-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-09-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-07-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | همایی نژاد, محمد رضا, سعیدی مستقیم, محمدحسین, عرب, فرنود. (1401). بازشناخت الگوی نیروهای یاتاقانی محور چرخان صلب دارای نامیزانیهای جرمی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(6), 1249-1270. doi: 10.22060/mej.2022.20592.7267 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20592.7267 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4852.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005012 | |
| dc.description.abstract | در سیستمهای چرخان صنعتی به دلایل مختلف مانند ناهمراستایی یاتاقانی و وجود نامیزانیهای جرمی، نیروهای مختلفی در یاتاقان تولید میشود. روشهای بازشناخت الگوهای نامیزانیهای جرمی زیان آور تاکنون بر اساس استفاده از سنسورهای اندازهگیری جابجایی و یا سرعت طراحی و تدوین شدهاند. در کنار بار محاسباتی بالای روشهای مذکور، پهنای باند نسبتاً کم و قیمت بالای تجهیزات مورد نیاز این نوع روشها، تا کنون فناوریهای لازم بر اساس تکنیکهای تحلیل بر مبنای اندازهگیری شتاب یاتاقانها توسعه داده نشده است. ابتدا، معادلات حرکت و نیروهای موجود در یاتاقانهای غیر منعطف صلب و کاملاً همراستا برای روتوری نامیزان با 15 جرم نامیزان موجود در سه صفحه با فواصل متفاوت استخراج شدهاند. سپس، با حل عددی معادلات، الگوهای نیرویی یاتاقانها حاصل شده و تأثیر هر کدام از متغیرهای دینامیکی روتور برای دو جرم نامیزان مورد تحلیل قرار میگیرند. نوآوریهای مقالهی حاضر به این شرح گزارش میگردند: با استفاده از یک شبکهی عصبی ثابت شد که برای عیبیابی سیستم تنها دو سنسور شتابسنج کافی است. در ادامه دو شبکهی عصبی عمیق با 5 لایه طراحی شد که دادههای ورودی، سرعت روتور، اندازهی اقطار و میزان اوریب بودن بیضی بوده، و دادههای خروجی برای شبکهی اول تمامی متغیرهای لازم اجرام نامیزان شامل فاصله صفحه چرخش در روتور، زاویه، جرم و شعاع ذره و در شبکهی دوم اختلاف زاویهی اجرام، فاصلهی بین دو صفحه، فاصلهی یاتاقان A از وسط دو صفحه، و حاصلضرب جرم و شعاع هر کدام از نامیزانیها بوده که دقت نهایی بدست آمده 95 درصد گزارش شد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2591 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20592.7267 | |
| dc.subject | نامیزانی جرمی | fa_IR |
| dc.subject | روتور صلب | fa_IR |
| dc.subject | عیوب دینامیکی روتور | fa_IR |
| dc.subject | بازشناخت الگوی نیروها | fa_IR |
| dc.subject | هوش مصنوعی | fa_IR |
| dc.subject | پایش سلامت سازه ها | fa_IR |
| dc.title | بازشناخت الگوی نیروهای یاتاقانی محور چرخان صلب دارای نامیزانیهای جرمی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیآت علمی-دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی-تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی-تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 54 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 1249 | |
| dc.citation.epage | 1270 | |