نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهمایی نژاد, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorسعیدی مستقیم, محمدحسینfa_IR
dc.contributor.authorعرب, فرنودfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-20T17:04:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-11T17:04:52Z
dc.date.available1402-04-20T17:04:50Zfa_IR
dc.date.available2023-07-11T17:04:52Z
dc.date.issued2022-08-23en_US
dc.date.issued1401-06-01fa_IR
dc.date.submitted2021-09-23en_US
dc.date.submitted1400-07-01fa_IR
dc.identifier.citationهمایی نژاد, محمد رضا, سعیدی مستقیم, محمدحسین, عرب, فرنود. (1401). بازشناخت الگوی نیروهای یاتاقانی محور چرخان صلب دارای نامیزانی‌های جرمی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(6), 1249-1270. doi: 10.22060/mej.2022.20592.7267fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20592.7267
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_4852.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005012
dc.description.abstractدر سیستم‌های چرخان صنعتی به دلایل مختلف مانند نا‌همراستایی یاتاقانی و وجود نامیزانی‌های جرمی، نیرو‌های مختلفی در یاتاقان تولید می‌شود. روش‌های بازشناخت الگوهای نامیزانی‌های جرمی زیان‌ آور تاکنون بر اساس استفاده از سنسورهای اندازه‌گیری جابجایی و یا سرعت طراحی و تدوین شده‌اند. در کنار بار محاسباتی بالای روش‌های مذکور، پهنای باند نسبتاً کم و قیمت بالای تجهیزات مورد نیاز این نوع روش‌ها، تا کنون فناوری‌های لازم بر اساس تکنیک‌های تحلیل بر مبنای اندازه‌گیری شتاب یاتاقان‌ها توسعه داده نشده است. ابتدا، معادلات حرکت و نیروهای موجود در یاتاقان‌های غیر منعطف صلب و کاملاً همراستا برای روتوری نامیزان با 15 جرم نامیزان موجود در سه صفحه با فواصل متفاوت استخراج شده‌اند. سپس، با حل عددی معادلات، الگوهای نیرویی یاتاقان‌ها حاصل شده و تأثیر هر کدام از متغیرهای دینامیکی روتور برای دو جرم نامیزان مورد تحلیل قرار می‌گیرند. نوآوری‌های مقاله‌ی حاضر به این شرح گزارش می‌گردند: با استفاده از یک شبکه‌ی عصبی ثابت شد که برای عیب‌یابی سیستم تنها دو سنسور شتاب‌سنج کافی است. در ادامه دو شبکه‌ی عصبی عمیق با 5 لایه طراحی شد که داده‌های ورودی، سرعت روتور، اندازه‌ی اقطار و میزان اوریب بودن بیضی بوده، و داده‌های خروجی برای شبکه‌ی اول تمامی متغیرهای لازم اجرام نامیزان شامل فاصله صفحه چرخش در روتور، زاویه، جرم و شعاع ذره و در شبکه‌ی دوم اختلاف زاویه‌ی اجرام، فاصله‌ی بین دو صفحه، فاصله‌ی یاتاقان  A از وسط دو صفحه، و حاصل‌ضرب جرم و شعاع هر کدام از نامیزانی‌ها بوده که دقت نهایی بدست آمده 95 درصد گزارش شد.fa_IR
dc.format.extent2591
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20592.7267
dc.subjectنامیزانی جرمیfa_IR
dc.subjectروتور صلبfa_IR
dc.subjectعیوب دینامیکی روتورfa_IR
dc.subjectبازشناخت الگوی نیروهاfa_IR
dc.subjectهوش مصنوعیfa_IR
dc.subjectپایش سلامت سازه هاfa_IR
dc.titleبازشناخت الگوی نیروهای یاتاقانی محور چرخان صلب دارای نامیزانی‌های جرمیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیآت علمی-دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی-تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی-تهرانfa_IR
dc.citation.volume54
dc.citation.issue6
dc.citation.spage1249
dc.citation.epage1270


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد